• Polsko, pamiętamy!

• 11 listopada uczniowie z Pocztem Sztandarowym wraz z mieszkańcami Starego Sącza uczcili 104. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. Uroczystość rozpoczął pochód spod kina "Sokół", wyciągnięcie flagi, Msza święta i Apel Poległych. Na starosądeckim cmentarzu burmistrz, Jacek Lelek, mówił o wartościach ważnych w naszym życiu i o wolności. Po przemówieniu pod obeliskami na nowym cmentarzu, złożono wieńce i wiązanki kwiatów.

• W czwartek, 10 listopada, odbyła się w naszej szkole niezwykła uroczystość- pięćdziesiąta rocznica oddania do społecznego użytku budynku Szkoły Podstawowej imienia 1Pułku Strzelców Podhalańskich Armii Krajowej w Gaboniu.

Z tej okazji powitaliśmy serdecznie wielu przybyłych gości, którzy zaszczycili nas swoją obecnością: m.in. absolwentów naszej szkoły, jej byłych dyrektorów oraz nauczycieli. Wspólne świętowanie rozpoczęliśmy mszą św., potem doskonale bawiliśmy się podczas okraszonego muzyką programu artystycznego przygotowanego przez uczniów naszej szkoły. Słuchając uważnie, mogliśmy poznać historię jej tworzenia- jest to tak naprawdę historia przedsiębiorczych rodziców oraz działaczy, którzy podjęli trud wybudowania w czynie społecznym budynku szkolnego. Obowiązki Dyrektora szkoły w Gaboniu pełnił wówczas Pan Jan Mikulec. To on podjął inicjatywę współpracy z Komitetem Budowy. Z wielkim mozołem, nieraz z trudnościami, ale prężnie i z samozaparciem, społeczeństwo Gabonia wybudowało budynek szkolny. Dzięki tak wielkiemu zaangażowaniu udało się stworzyć Naszą Szkołę taką, jaką widzimy ją dzisiaj – przyjazną, otwartą i bezpieczną. Tradycją naszej szkoły było wychowanie w duchu patriotyzmu, dbałość o region, szacunek do drugiego człowieka, poszanowanie nauki i pracy. Wszystkim zaangażowanym w akt jej tworzenia SERDECZNIE DZIĘKUJEMY!

Rozmowom, dyskusjom i wspomnieniom, które rozkwitły po części oficjalnej nie było końca. Wielką popularnością cieszyła się sala wspomnień (klasa nr 7), w której wystawione zostały zdjęcia i pamiątki z przeszłości związane z historią naszej szkoły. U wielu wzbudziły one niemałe wzruszenia…

Dziękujemy wszystkim zaangażowanym w tworzenie tej jakże niezwykłej uroczystości, a także przybyłym gościom, bez których nie powstałby tak niepowtarzalny klimat. Teraz zaczynamy drugą połowę pierwszego wieku naszej szkoły. Wciąż jesteśmy w drodze i pamiętajmy, że charakter naszej miejscowości, kraju, świata zależy od jakości szkoły. Zapraszamy więc do kolejnych lat udanej współpracy, bo jak mówi poetka:

Każdy przecież początek to tylko ciąg dalszy,
          A księga zdarzeń zawsze otwarta w połowie.

• Wspieraj psiaka i kociaka ze schroniska

• W tym roku uczniowie po raz pierwszy włączyli się w akcję pomocy bezdomnym zwierzętom w schronisku w Starym Sączu. Przez cały październik - miesiąc dobroci dla zwierząt - w naszej szkole była zbierana karma oraz miski i obroże dla psów i kotów. W czwartek, 3 listopada, opiekun Samorządu Uczniowskiego przekazał zebrane artykuły do schroniska.

Bezinteresowna pomoc już sama w sobie jest szlachetnym działaniem. Dzięki temu realnie wpływamy na to, aby świat był trochę lepszy. Rozwijamy w sobie empatię i wrażliwość. Warto dbać o potrzebujących i opuszczonych, tym bardziej, że troska o słabszych jest najlepszym dowodem naszego człowieczeństwa.

Serdecznie dziękujemy wszystkim uczniom, którzy włączyli się w akcję.

• 28 października 2022r. Szkolne Koło Caritas oraz Samorząd Uczniowski zaprosili uczniów naszej szkoły do udziału w ,,KOROWODZIE ŚWIĘTYCH ''. W ten sposób uczniowie chcieli uczcić pamięć zmarłych. Podczas przemarszu  zaprezentowało się wielu uczniów, ucharakteryzowanych na Świętych. Celem zorganizowanej po raz kolejny akcji było zwrócenie uwagi na wartości zbliżające nas do świętości, takie jak: dobro, radość, niesienie pomocy bliźnim, praca, modlitwa.  Dzień ten miał też przybliżyć uczniom sylwetki wielu świętych, a w szczególności Św. Rity, Św. Jana Pawła II, Św. Józefa, Św. Faustyny i wielu innych.

Po przyjściu z cmentarza w naszej szkole odbyła się akcja charytatywna ,,FRYTKOWY ZAWRÓT GŁOWY ''. Wszyscy chętni mieli możliwość zakupienia pysznych frytek, pozyskane pieniądze przeznaczone zostaną na cele charytatywne.

Dziękujemy wszystkim za udział w korowodzie oraz akcji charytatywnej.

• 19 października dzieci z oddziału przedszkolnego oraz uczniowie klas I – III uczestniczyli w warsztatach promujących bezpieczeństwo na wsi, prowadzonych przez przedstawicieli Placówki Terenowej KRUS w Nowym Sączu. Podczas spotkania uczniowie zapoznali się z zasadami ochrony zdrowia i życia w gospodarstwie rolnym oraz obejrzeli film edukacyjny „Gra o zdrowie i bezpieczeństwo”, który miał na celu uświadomienie zagrożeń występujących na terenie gospodarstwa.

Film składał się z pięciu misji. W trakcie pierwszej dowiedzieliśmy się jak rozpoznawać niebezpieczne maszyny i urządzenia używane do prac w gospodarstwie. Druga opowiadała o zwierzętach w gospodarstwie, sposobach ich traktowania i zagrożeniach z ich strony. W trzeciej misji odwiedziliśmy niebezpieczne miejsca w gospodarstwie, a w czwartej miejsca przechowywania niebezpiecznych substancji. Natomiast w piątej przypomniano nam zasady poruszania się po drodze. Nagrodą za ukończenie wszystkich misji stała się wiedza, która pozwala chronić zdrowie i życie. Dzieci otrzymały też słodki upominek i breloczki.

Na zakończenie naszego spotkania przedstawiciele KRUS ogłosili konkurs dla dzieci z oddziału przedszkolnego i klas I – III w formie kursu e – learningowego „Bezpiecznie na wsi mamy – upadkom zapobiegamy”, który w nowoczesnej formie przybliża wiedzę o zagrożeniach wypadkowych w gospodarstwach rolnych, a także uczy prawidłowych zachowań podczas przebywania na terenie obejścia. Natomiast uczniowie klas starszych mają nakręcić krótki film na temat „Moja wizja ZEROOO - Bezpieczeństwo, Zdrowie i Dobrostan Rodziny w Gospodarstwie Rolnym”.

Zachęcamy Was do wzięcia udziału w konkursie.

• Z kulturą za pan brat- wycieczka klasy czwartej

• 20.10.2022 r. klasa IV wybrała się na wycieczkę do Nowego i Starego Sącza. Uczniowie odwiedzili Teatr Nowy w Nowym Sączu i obejrzeli sztukę "Żabi król". Wspaniałej zabawie i głośnym śmiechom nie było końca.

Następnie, autobusem miejskim, pojechaliśmy do pobliskiego Starego Sącza. Po krótkim posiłku rozpoczęliśmy warsztaty w pracowni ceramiki "Artami". Pani Monika Pychyrek od ponad 8 lat prowadzi warsztaty ceramiczne w przedszkolach, szkołach, MDKach, hotelach i innych ośrodkach. W czwartek pokazała nam jak glina pracuje oraz jakie są techniki wykonania aniołka, który przyozdobi świąteczny stół.

Aby wykorzystać ostatnie godziny słonecznej pogody, na zakończenie tego pełnego wrażeń dnia, podziwialiśmy panoramę Nowego Sącza ze szczytu Leśnego Mola na Górze Parkowej.

• Tegorocznej edycji towarzyszyło hasło “Blask Prawdy”, które nawiązuje do encykliki św. Jana Pawła II “Veritatis splendor” z 1993 r. Dzień Papieski to czas, w którym wyrażamy wdzięczność za pontyfikat Papieża- Polaka. W tym roku obchodziliśmy 44. rocznicę wyboru.

Odchody tego wyjątkowego dnia rozpoczęliśmy modlitwą prowadzoną przez księdza proboszcza- Witolda Maślankę. Samorząd Uczniowski, wraz ze szkolnym kołem Caritas, przygotował prezentację o życiu i pontyfikacie Jana Pawła II. Zorganizowano także konkurs wiedzy dla uczniów klas IV-VIII. Jako podziękowanie dla Tego, który zawsze wskazywał drogę ku temu, co piękne i dobre, zaśpiewaliśmy ulubioną pieśń naszego rodaka- "Barkę". Na zakończenie została przeprowadzona sprzedaż kremówek.

Poprzez wspomnienie postaci Jana Pawła II, uczniowie wyrazili podziw i wdzięczność za Jego posługę miłości Kościołowi i rodzinie ludzkiej.

• W słoneczną sobotę, 15.10.2022 r., uczniowie należący do Szkolnego Koła PTTK wuczestniczyli w rodzinnej wycieczce na wieżę widokową na Magórkach. Dzięki fantastycznej pogodzie i dobrej widoczności, mogliśmy podziwiać panoramę Tatr, Trzy Korony, Gorce, ale także Wielką Fatrę na Słowacji. Po dotarciu na szczyt, wspólnie z grupą, rozpaliliśmy ognisko i smażyliśmy kiełbaski. Nasz przewodnik, Pan Marcin Rola, opowiadał o Kulturze Wołoskiej. To właśnie Wołochom współcześni górale całego łuku Karpat zawdzięczają wspólny dorobek kulturowy i tożsamościowy, widoczny między innymi w nazewnictwie, architekturze, muzyce, w krajobrazie czy w idei wspólnego gospodarowania. Szlak wołoski ma na celu promowanie wspólnoty mieszkańców Karpat, przy różnorodności ich kultur oraz ponowne użytkowanie pasterskie, leśne i rolnicze regionu.

Osoby chętne miały możliwość wybrać się na spacer do polany zwanej Pańską Przechybką, gdzie 18.12.1944 r. rozbił się amerykański bombwiec typu B - 24J "Liberator". Model z katastrofy nosił nazwę "California Rocket", co zostało uwiecznione na symbolicznym fragmencie kadłuba zamontowanego w miejscu katastrofy.

• 14 X 2022 r. obchodziliśmy w szkole Święto Komisji Edukacji Narodowej oraz Ślubowanie Pierwszoklasistów.

Uczniowie klasy I przedstawili krótki program słowno - muzyczny, w którym pokazali, że dużo już wiedzą o swojej Ojczyźnie- Polsce, potrafią być wzorowymi uczniami i dobrymi kolegami, wiedzą jak dbać o dobre imię swojej  klasy i szkoły  oraz bezpiecznie zachowywać się w ruchu drogowym.

Po złożonym ślubowaniu Pan Dyrektor dokonał pasowania każdego dziecka na ucznia klasy I Szkoły Podstawowej im. 1 PSP AK w Gaboniu. Złożył uczniom gratulacje oraz wręczył im pamiątkowe dyplomy i książeczki. Otrzymali oni także życzenia i prezenty od uczniów klasy II oraz słodkie upominki od rodziców.

Kolejną część uroczystości wypełnił program artystyczny przygotowany przez uczniów klasy II, w którym dziękowali nauczycielom za ich pracę, cierpliwość i trud włożony w nauczanie i wychowanie, życząc jednocześnie sił i dalszych sukcesów w pracy.

Uroczystość zakończyła się wspólnym poczęstunkiem przygotowanym przez rodziców.

J.Wnęk

• Wycieczka na wieżę widokową

• 13 października uczniowie klasy VI i VII, wraz z opiekunami, wybrali się na szlak turystyczny Gorczańskiego Parku Narodowego zmierzający z Ochotnicy Górnej na wieżę widokową na Magurkach. Po drodze mieli możliwość poznać wiele osobliwosci (gatunków zwierzęcych i roślinnych) tego Parku. Największą atrakcją turystyczną okazało się spotkanie z Odziałem Karpackiej Straży Granicznej i możliwość wysłuchania interesującej prelekcji Pana Marka Kurzeji - zastępcy dyrektora GPN, który to przemierzał szlak wraz z nimi. Prelekcja dotyczyła wraku samolotu liberator, który to podczas II wojny światowej rozbił się na przemierzanej przez nas trasie. Dla chętnych więcej informacji:

Dzięki Panu Markowi zostały również przybliżone nam informacje dotyczące Pierwszego Pułku Strzelców Podhalańskich Armii Krajowej, który jest patronem naszej szkoły - za co serdecznie dziękujemy.
          Zanim nasza wędrówka dobiegła końca, mogliśmy wspólnie podziwiać piękne widoki z wieży widokowej na Magurkach, a także pobiesiadować przy ognisku.
          S.K.

• ,,Sprzatamy dla Sądecczyzny"

• W ostatnią środę uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w akcji organizowanej przez fundację Horyzont360 ,,Sprzatamy dla Sądecczyzny". Pomimo akcji porządkowej przeprowadzonej w kwietniu, również tym razem zebraliśmy na terenie naszej miejscowości mnóstwo śmieci- aż 12 pełnych worków. Dbajmy o nasze środowisko- nie wyrzucajmy śmieci.

S.Kotas

• Czytanie ma głos

• Społeczność Szkoły Podstawowej w Gaboniu przyłączyła się 29 września do obchodów Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania. Uczniowie starszych klas wykorzystali przerwy śródlekcyjne, by zaciekawić koleżanki i kolegów wybranymi pozycjami książkowymi, zademonstrować wzorową interpretację oraz pokazać zalety płynące z czytania. Pozostali uczniowie, także przedszkolaki, mieli okazję posłuchać polskiej poezji i prozy, a także angielskiej wersji Calineczki.

Warto wspomnieć, że dzień 29 września to wspomnienie patronki święta, Janiny Porazińskiej, autorki książek dla dzieci i młodzieży.

A.Gancarczyk

• WYBORY DO SZKOLNEGO SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO

• 19 września w naszej szkole odbyły się wybory do Szkolnego Samorządu Uczniowskiego. W głosowaniu wzięło udział 115 osób. Przewodniczącym Szkolnego Samorządu Uczniowskiego została uczennica klasy ósmej - Natalia Stawiarska, która uzyskała 46 głosów, zastępcą zaś uczennica klasy 7, Mariola Biryt. Opiekunem Szkolnego Samorządu Uczniowskiego- z liczbą 58 głosów- została Pani Kinga Olszak.

•  Powiatowy Konkurs Literacko – Plastyczny „Poszukiwacze Przygód Traper i Lukier odkrywają kolejne atrakcje Sądecczyzny”
        • Powiatowy Konkurs Literacko – Plastyczny „Poszukiwacze Przygód Traper i Lukier odkrywają kolejne atrakcje Sądecczyzny”

• W dniu 14.09.2022 roku  w Powiatowej i Miejsko – Gminnej Bibliotece Publicznej im. Wiktora Bazielicha w Starym Sączu odbyło się podsumowanie Powiatowego Konkursu Literacko – Plastycznego:  „Poszukiwacze Przygód Traper i Lukier odkrywają kolejne atrakcje Sądecczyzny”, pod patronatem Starosty Nowosądeckiego, pana Marka Kwiatkowskiego i Burmistrza Starego Sącza, pana Jacka Lelka.

Uczniowie naszej szkoły wzięli udział w części plastycznej tego  konkursu i odnieśli po raz drugi sukces. Wszyscy uczestnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy za udział.  Natomiast  wyróżnione prace znajdują się na wystawie w  Powiatowej i Miejsko – Gminnej Bibliotece im. Wiktora Bazielicha w Starym Sączu, a ich  zwycięzcy  otrzymali dyplomy i nagrody rzeczowe.

I miejsce – Dawid Citak (klasa II)                                                                                      II miejsce – Faustyna Gałysa (klasa II)                                                                          wyróżnienie – Emilia Kozieńska (klasa IV)                                                                        wyróżnienie – Paweł Gałysa (klasa IV)

Wszystkim zwycięzcom gratulujemy!

W.Janik

• Festiwal Biegowy w Piwnicznej

• W dniach 9-11 września w Piwnicznej odbywał się XIII Festiwal Biegowy.

Naszą szkołę reprezentowała grupa 16 uczniów (miejmy nadzieję, że następnym razem nic nie stanie na przeszkodzie, by liczba ta była większa).

Święto biegów rozpoczęto od rywalizacji w konkurencjach pod nazwą "Aktywny Małopolanin". Dzięki odwadze naszych najmłodszych uczniów mieliśmy reprezentację we wszystkich kategoriach wiekowych.

Ciekawe zadania wyzwoliły u uczestników "ducha rywalizacji". Każdy członek ekipy walczył dzielnie o każdy punkt. Mimo iż zgromadziliśmy ich wspólnie przeszło 2000, nie wystarczyło to na podium. Jednak nie wynik był w tym dniu najważniejszy.

Kolejnym etapem był udział w biegach na dystansie. Organizatorzy postanowili, że nie prowadzą klasyfikacji i każdy, kto wziął w nich udział, otrzymał pamiątkowy medal i koszulkę- przyda się na zajęcia wf, ponieważ jest białego koloru :)

Z pewnością do indywidualnych osiągnięć należy zaliczyć wynik dwóch chłopców z naszej szkoły, którzy zajęli miejsca w drugiej dziesiątce (Jakub Zajączek z kl. VIII i Dominik Czyżycki z kl. VII) oraz trzecie miejsce Marii Kotas z kl. VIII 😁.

Jeśli dodamy, że w każdej kategorii biegu szkół podstawowych biegło co najmniej 100 zawodników, wynik powinien cieszyć.

Organizatorzy zadbali nawet o ciepły posiłek dla biegaczy. Były również darmowe lody i wizyta w salonie pełnym gier komputerowych i cukierków (spróbowaliśmy jednego i drugiego 😁).

Wprawdzie strefa zabaw nie została przez nas dokładnie "zbadana", ale wyjazd z pewnością można uznać za udany.

Szlifujemy formę już od dziś by za rok...

M.Mamak

• Festiwal biegów

• Wybrani uczniowie naszej szkoły już w najbliższy piątek wezmą udział w Festiwalu Biegów, który w dniach 9 - 11.09.2022 r. odbywać się będzie w Piwnicznej. Przewidziano nie tylko konkurencje biegowe, ale i zwinnościowe. Trzymamy kciuki za "Naszych". Po cichu liczymy na dobre miejsca. Rok szkolny jeszcze się nie rozpoczął, a nasza uczennica wróciła już z pierwszym sukcesem i okazałym pucharem za drugie miejsce w zawodach biegowych w Łącku. Gratulujemy Marii Kotas świetnego wyniku.

• Rozpoczęcie roku szkolnego 2022/2023

• Witamy po wakacjach!

Podczas dzisiejszego spotkania w szkole z okazji rozpoczęcia nowego roku szkolnego nie brakowało emocji. Opróćz stałych elementów uroczystości pojawiły się nowe informacje. Jak już zostaliśmy powiadomieni w czerwcu, na zasłużoną emeryturę udały się pani Janina Pelc oraz pani Grażyna Lipczuk-Kalisz. Bardzo dziękujemy za wieloletnią pracę w naszej szkole.

To nie wszystko. Dołączyli do naszego grona nowi nauczyciele: pani Anna Gancarczyk (nauczyciel języka polskiego), pani Paulina Pawlarczyk (pedagog), pani Marta Szczygieł (psycholog) oraz pan Piotr Burzyński (nauczyciel plastyki). Serdecznie witamy w naszej szkolnej społeczności!

Dodatkowo pani Małgorzata Kaczmarczyk oraz pani Kinga Olszak uzyskały w wakacje wyższe stopnie awansu zawodowego. Serdecznie gratulujemy!

Wszystkim życzymy sukcesów i uśmiechu w nowym roku szkolnym!

• Rozpoczęcie roku szkolnego

• Rozpoczęcie roku szkolnego 2022/2023 odbędzie się 1 września, w czwartek, według następującego harmonogramu:

- o godz. 8.00 msza św.

- po mszy, ok. godz. 9.00, spotkanie na sali gimnastycznej, po nim spotkania w salach z wychowawcami.